31 de març del 2011

Diari Pop: MANEL – Aniversari

I avui, aquesta, per a mi.

Encara que sigui a costa de semblar narcisista.

I és que, avui, aquesta cançó, me la mereixo.

Perquè, avui… em faig gran.

 

Recomano fervorosament veure el vídeo a pantalla completa i el alta qualitat (1080p). És una autèntica obra mestra que no té desperdici. Igual que la cançó. Mai fins ara una cançó d’ANIVERSARI s’havia convertit en una peça de culte. Després de trencar esquemes amb el seu primer disc, els MANEL ho han tornat a fer.

M’agrada especialment el principi de la cançó, mentre es recita l’escena de la sortida del pastís: “Que demani un desig! Que demani un desiiiiiiig!”. Tant de bo aquestes dues frases es comencin a utilitzar en bona part de les celebracions d’aniversari arreu de Catalunya. A mi se’m posa la pell de gallina.

 

MANEL – Aniversari (lyrics)

Els llums s'han apagat, han tret el pastís,
aplaudien els pares, els tiets i els amics
tots alhora agrupats en únic crit:
"Que demani un desig, que demani un desig"
I tu, nerviosa, com sempre que et toca ser el centre d'atenció
has fixat els ulls en un punt imprecís del menjador
un segon, dos segons, tres segons, quatre i cinc.

Els teus ulls cavalcaven buscant un desig
les espelmes cremaven i alguns dels amics
t'enfocaven amb càmeres de retratar
una veu comentava: "ai, que guapa està"
i jo en el fons m'acabava el culet de la copa decidit
a trobar un raconet adequat per fer-me petit, petit.

Del tamany d'una mosca, del tamany d'un mosquit,
per un cop empetitit sota els tamborets i la taula allargada
pels dos cavallets fer-me pas amb prudència
per un entramat de sabates d'hivern, de confeti aixafat
i esprintar maleint l'allargada dels meus nous passets
i amagar-me entre un tap de suro i la paret
just a temps que no em mengi el collons de gatet.

I escalar les sanefes del teu vestit
i falcar el peu esquerre en un descosit
i arribar-te a l'espatlla i seure en un botó
i agafar un pelet d'aire i amb un saltiró
enganxar-te un cabell, impulsar-me en un últimsalt final
i accedir al teu desig travessant la paret del llagrimal,
ara un peu, ara un braç, ara el tors, ara el cap.

I ja dins del desig veure si hi ha bon ambient
repartir unes targetes, ser amable amb la gent
i amb maneres d'ajuda, discret i educat
presentar els meus respectes a l'autoritat,
escoltar amb atenció batalletes curioses als més vells,
fer-me fotos gracioses amb altres il·lustres viatgers
i amb un home amb corbata que no sé qui és.

I en un núvol de somnis que tens a l'abast
i entre d'altres que ho sento, però ja mai viuràs
detectar un caminet que m'allunyi del grup
o una ombreta tranquil·la on desapercebut
estirar-me una estona i per fi, relaxar-me celebrant
el plaer indescriptible que és estar amb tu avui que et fas gran
mentre fora de l'ull les espelmes es van apagant.

“Manipulació mediàtica”, per Noam Chomsky.

Ara que estan (o han estat) d’actualitat debats tan “transcendentals” com que els nens tornin a portar uniforme a les escoles, la vaga de clubs de futbol, la conveniència o no de la guerra a Líbia, el matrimoni de l’hereu a la corona anglesa, Messi-Cristiano, els Sálvame-GH-OT de torn, les eternes tertúlies esportives... i similars, voldria servir-vos un article que va fer NOAM CHOMSKY quan va elaborar la llista de les “10 ESTRATÈGIES DE MANIPULACIÓ” a través dels mitjans. En el seu llibre “ARMES SILENCIOSES PER A GUERRES TRANQUIL·LES” Chomsky fa referència a aquest escrit en el seu Decàleg de les “Estratègies de Manipulació”. Considero que aquest article és especialment important en aquests temps de retallades socials, morals i laborals sense aturador, i si no llegiu, llegiu ...

 

1. L’estratègia de la distracció.

L’element primordial del control social és l’estratègia de la distracció que consisteix en desviar l’atenció del públic dels problemes importants i dels canvis decidits per les elits polítiques i econòmiques, mitjançant la tècnica del diluvi o inundació de contínues distraccions i d’informacions insignificants. L’estratègia de la distracció és igualment indispensable per a impedir al públic interessar-se pels coneixements essencials, en l’àrea de la ciència, l’economia, la psicologia, la neurobiologia i la cibernètica. “Mantenir l’Atenció del públic distreta, lluny dels vertaders problemes socials, captivada per temes sense importància real. Mantenir al públic ocupat, ocupat, ocupat, sense cap temps per pensar; de tornada a la granja com els altres animals (cita del text “Armes silencioses per a guerres tranquil·les”).

 

2. Crear problemes, i després oferir solucions.

Aquest mètode també és anomenat “problema-reacció-solució”. Es crea un problema, una “situació” prevista per causar certa reacció en el públic, a fi i efecte que aquest sigui l’ordenant de les mesures que es desitja fer acceptar. Per exemple: deixar que es desenvolupi o s’intensifiqui la violència urbana, o organitzar atemptats sanguinaris, a fi que el públic sigui el demandant de lleis de seguretat i polítiques en perjudici de la llibertat. O també: crear una crisis econòmica per fer acceptar com un mal necessari el retrocés dels drets socials i el desmantellament dels serveis públics.

 

3. L’estratègia de la gradualitat.

Per fer que s’accepti una mesura inacceptable, només cal aplicar-la gradualment, en comptagotes, durant anys consecutius. És d’aquesta manera que condicions socioeconòmiques radicalment noves (neoliberalisme) van ser imposades durant les dècades de 1980 i 1990: Estat mínim, privatitzacions, precarietat, flexibilitat, atur en massa, salaris que ja no asseguren ingressos decents, tants canvis que haurien provocat una revolució si haguessin estat aplicats tots de cop.

 

4. L’estratègia de diferir

Una altra manera de fer acceptar una decisió impopular és la de presentar-la com a “dolorosa i necessària”, obtenint l’acceptació pública, en el moment, per a una aplicació futura. És més fàcil acceptar un sacrifici futur que un sacrifici immediat. Primer, perquè l’esforç no és utilitzat immediatament. Després, perquè el públic, la massa, té sempre la tendència a esperar ingènuament que “tot anirà millor demà” i que el sacrifici exigit podrà ser evitat. Això dóna més temps al públic per a acostumar-se a la idea de canvi i d’acceptar-la amb resignació quan arribi el moment.

 

5. Dirigir-se al públic com a criatures de poca edat.

La majoria de la publicitat dirigida al públic utilitza discursos, arguments, personatges i entonacions particularment infantils, moltes vegades pròxims a la debilitat, com si l’espectador fos una criatura de poca edat o un deficient mental. Com més s’intenti buscar enganyar a l’espectador, més es tendeix a adoptar un to infantil. Per què? “Si un es dirigeix a una persona com si tingués l’edat de 12 anys o menys, aleshores, en raó de la sugestionabilitat, ella tendirà, amb certa probabilitat, a una resposta o reacció desproveïda de sentit crític com la d’una persona de 12 anys o menys d’edat (veure “Armes silencioses per a guerres tranquil·les”)”.

 

6. Utilitzar l’aspecte emocional molt més que la reflexió.

Fer ús de l’aspecte emocional és una tècnica clàssica per a causar un curtcircuit en l’anàlisi racional, i finalment al sentit crític dels individus. D’altra banda, la utilització del registre emocional permet obrir la porta d’accés a l’inconscient per a implantar o empeltar idees, desitjos, pors i temors, compulsions, o induir comportaments...

 

7. Mantenir al públic en la ignorància i la mediocritat.

Fer que el públic sigui incapaç de comprendre les tecnologies i els mitjans utilitzats per al seu control i la seva esclavitud. “La qualitat de l’educació donada a les classes socials inferiors ha de ser la més pobre i mediocre possible, de forma que la distància de la ignorància que plana entre les classes inferiors i les classes socials superiors sigui i romangui impossibles d’assolir per a les classes inferiors (veure “Armes silencioses per a guerres tranquil·les”)”.

 

8. Estimular al públic a ser complaent amb la mediocritat.

Promoure al públic a creure que és moda el fet d’esser estúpid, vulgar i inculte...

 

9. Reforçar l’auto culpabilitat.

Fer creure a l’individu que és solament ell el culpable per la seva pròpia desgràcia, per causa de la insuficiència de la seva intel·ligència, de les seves capacitats, o dels seus esforços. Així, en comptes de rebel·lar-se contra el sistema econòmic, l’individu es treu força i es culpa, la qual cosa genera un estat depressiu, i un dels seus efectes és la inhibició de la seva acció. I, sense acció, no hi ha revolució!

 

10. Conèixer als individus millor del que ells mateixos es coneixen.

En el transcurs dels últims 50 anys, els avenços accelerats de la ciència han generat una creixent esquerda entre els coneixements del públic i aquells posseïts i utilitzats per les elits dominants. Gràcies a la biologia, la neurobiologia i la psicologia aplicada, el “sistema” ha gaudit d’un coneixement avançat de l’ésser humà, tant de forma física com psicològicament. El sistema ha aconseguit conèixer millor a l’individu comú del que ell es coneix a sí mateix. Això significa que, en la majoria dels casos, el sistema exerceix un control major i un gran poder sobre els individus, major que el dels individus sobre sí mateixos.

 

Noam Chomsky. Filòsof, activista, autor i analista polític. És professor emèrit de Lingüística al MIT i una de les figures més destacades de la lingüística del segle XX, reconegut en la comunitat científica i acadèmica pels seus importants treballs en teoria lingüística i ciència cognitiva. Estats Units.

29 de març del 2011

Diari POP: LOVE OF LESBIAN - Allí Donde Solíamos Gritar + Club de Fans de John Boy

Uns dies és una. D'altres és l'altra. A vegades les dues. No me les puc treure del cap. Algun dia cridaré amb totes les meves forces des del límit d'un precipici.

 

Per a què ens hem d'enganyar: no tenen la millor veu ni són uns mestres amb els instruments. Possiblement tampoc guanyaran cap premi de prestigi ni passaran a la història per haver revolucionat el panorama musical. Però tenen alguna cosa que encara no he sabut trobar que els fan especials. Molt especials.

ALLÍ DONDE SOLÍAMOS GRITAR y CLUB DE FANS DE JOHN BOY són les dues cançons més conegudes del fins ara últim disc de LOVE OF LESBIAN, que té un nom força curiós: 1999 (O Cómo Generar Incendios de Nieve Con Una Lupa Enfocando a La Luna). Després d'aquest títol no em direu que no són especials, no?

Algun dia escoltaré la resta de discos, tenint curiositat per la seva primera època quan cantaven en anglès.

 

LOVE OF LESBIAN - Allí Donde Solíamos Gritar (lyrics)

¿A que no sabes donde he vuelto hoy?
Donde solíamos gritar
diez años antes de este ahora sin edad,
aún vive el monstruo y aún no hay paz.

Y en los bancos que escribimos
medio a oscuras, sin pensar,
todos los versos de "Heroes"
con las faltas de un chaval, aún están.

Y aún hoy, se escapa a mi control, problema y solución,
y es que el grito siempre acecha, es la respuesta.
Y aún hoy, sólo el grito y la ficción
consiguen apagar las luces de mi negra alerta.

Tengo un cuchillo y es de plástico
donde solía haber metal,
y el libro extraño que te echó de párvulos,
sus hojas tuve que incendiar.

Y en los hierros que separan
la caída más brutal
siguen las dos iniciales
que escribimos con compás, ahí están.

Vertical y transversal, soy grito y soy cristal,
justo el punto medio, el que tanto odiabas
cuando tú me repetías que té hundirá y me hundirá,
y solamente el grito nos servirá, decías "es fácil" y solías empezar.

Y es que el grito siempre vuelve y con nosotros morirá,
frío y breve como un verso, escrito en lengua animal.

¡Y siempre está!

Te hundirá y me hundirá y solamente el grito nos servirá
y ahora no es fácil, tú solías empezar.

Vertical y transversal, soy grito y soy crital,
justo el punto medio, el que tanto odiabas
cuando tú me provocabas aullar.

Y ya está, ya hay paz, oh, ya hay paz.
Y ya está, ya hay paz, oh, ya hay paz.

¿Porque gritaba? Lo sé y tú no,
no preguntabas, tú nunca, no

 

LOVE OF LESBIAN - Club de Fans de John Boy (lyrics)

Todos los raros fuimos al concierto del gran telépata de Dublín
Media hora antes invadimos el metro, yo iba obligado y tu en éxtasis
Y tanto os daba ocho como ochenta a los fanáticos de John Boy
Frente al estadio ya cantabais sus temas, primeras filas vuestra obsesión

Decíais que John Boy era boreal, algo ambiguo y de infancia gris
Sinceramente yo lo detestaba hasta morir
La luz se desmayó, "¿con cual van a empezar?"
A ti te daba igual, dijiste: "acertará"

Oh, oh, oh!

Como es posible que haya estado en tus infiernos
Es imposible, no, misterio, y quien tuviera su don
Sería posible conocerte más por dentro
No lo conseguiré, saber más de ti

Yo no soy fan, otro fan de John Boy
Odio a John Boy, tu odiarás a John Boy

De aquellas masas era el gran insecto, "tiene poderes" llegaste a decir
Creo que lleva media vida huyendo, quizás le pasa lo mismo que a mi
Había expandido su emisión global desde Lima hasta Reikiavik
Y sin embargo a quien tenía cerca no podía transmitir

Mirada universal de alcance personal
Me hipnotizó por fin con su verso letal

Oh, oh, oh!

Como es posible que haya estado en sus infiernos
Es imposible, no, misterio, y quien tuviera su don
Sería posible conocerte más por dentro
No lo conseguiré, nunca sabré

Si yo no tengo su don
Si yo no tengo su don

Y ahora ya soy, y ahora ya, ya lo soy
Y ahora ya soy, otro fan de John Boy
Y ahora ya soy, y ahora ya, ya lo soy
Y ahora ya soy, otro fan de John Boy

20 de març del 2011

Diagnòstic: esquinç peu esquerre

Ahir dissabte em vaig torçar el peu esquerre corrent per les muntanyes de Castillonroi i ara estic així.

esquinç02

La cosa va anar més o menys de la següent manera:

El meu germà i jo deixem el cotxe a la zona de pícnic on el deixem sempre que anem a Castillonroi a córrer. Ens posem bé les sabates i els pantalons, escalfem bé, estirem bé, i comencem a córrer a un ritme suau però constant. Deixem la carretera asfaltada que porta fins al poblat al costat de la presa del Pantà de Santa Anna i arribem a les rampes moderades, però llargues i constants, de la pista que puja fins a les antenes al costat dret dels contraforts de la presa, i aguantem bastant més bé del que m’esperava: en algun tram havia de baixar el ritme i deixar de córrer per passar a caminar ràpid, però mai perdent el ritme del meu germà i mai baixant de les 160-170 ppm, o sigui que bé.

Un bon tros abans d’arribar a les antenes agafem un corriol per tornar al camí principal per iniciar la pujada a l’ermita de Sant Salvador i donar la volta a la muntanya per la vessant sud, tornar-la a remuntar per la vessant nord i tornar a baixar fins a la zona de pícnic a buscar el cotxe. Això és el que hauríem d’haver fet.

I la cosa anava molt bé fins que, quan quedaven un centenar de metres per acabar el primer corriol i baixàvem a més bon ritme, no vaig calcular bé la posició del peu esquerre en relació al terreny, se’m va doblegar de mala manera amb un dolor molt fort i ja no vaig poder continuar. Eren les 16:25, portàvem poc més de mitja hora corrent i el cotxe estava a més de 3 km de la carretera asfaltada.

Cada vegada que intentava posar el peu a terra veia les estrelles, de manera que al meu germà no se li va ocórrer res millor que portar-me a l’esquena fins a la carretera principal, i així ho vam fer. A mi al principi no em feia massa gràcia que em portés a l’esquena, perquè em sabia greu pel meu germà i perquè hi havia el risc de caure els dos (el camí té trams amb força pendent i era perillós). Però he de reconèixer que si no hagués estat així ens hagués costat moltíssim fins arribar a la carretera.

Una hora més tard arribàvem a la carretera i el meu germà se’n va a buscar el cotxe a la zona de pícnic, 1 km més avall, mentre jo m’espero allí a què em vingui a recollir. Un cop al cotxe truco a la FEDME (Federación Española de Deportes de Montaña y Aventura) per veure on em poden visitar. Arribem a casa, ens cau la bronca de rigor dels pares, ens dutxem i cap a la clínica l’Aliança de Lleida. M’atenen una metgessa, dues infermeres, un zelador i el noi de les radiografies, tots molt amables i atents. Primera exploració, radiografies per descartar possibles fractures, embenat compressiu i cap a casa amb l’informe mèdic, la recepta d’antiinflamatoris, el peu embolicat i dues boniques “fotos en blanc i negre” del meu peu esquerre.

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

Jo que mai havia tingut una lesió així de greu a les cames i amb gairebé 32 anys m’he de veure d’aquestes maneres. I després diuen que fer esport és bo per a la salut! Definitivament hauria d’haver anat al gimnàs a nedar!

Una abraçada a tothom.






BLOCS QUE SEGUEIXO

DISSENY
ArchDaily
Esquireartdepartment
FPO: For Print Only
Mandolux
Tiendas de Barrio
x4duros.com

ESPORT
Bloc Xavier Gràcia
El blog de Armando B. D.
Loles Vives Blog
Perarnau Blog
Rubén Uría

FOTOGRAFIA
The Big Picture
Caborian
dZoom, Pasión por la Fotografía
El racó dels meus somnis
Eyewitness
Flickr Blog
Fotofriki
Fotografía Microsiervos
La mesa de luz
Lens
Obture blog
Photo Essay
Photography, Digital Camera & Lightroom Tips
Plog
Redoladas de Chen
Steve McCurry’s Blog
TIME.com Top Photoessays and Slideshows
Valor añadido
Xatakafoto

MÚSICA
180 Grados
Disco Grande
Francisco Nixon
Hoy Empieza Todo
Una canción al día
Usual Happiness

TECNOLOGIA
Applesfera
Bloc d’Apple en Català
CampusMac
Como Lo Hago
El blog de Cuadernos Mac
mossegalapoma.cat
Territori mac
Wardog y el Mundo
Xatakandroid

UNA MICA DE TOT
1000 Awesome Things
BLOJER
Des de Lleida...
DOSMILDEU
El Tamiz
Fauna Mongola de Madrid
Humor tonto para gente inteligente
infa.me
Reflexiones de Repronto